Zaterdag 9 mei stond voor VV Barneveld VR1 de thuiswedstrijd tegen Sparta Nijkerk VR3 op het programma. Decor van dienst: veld 2. Al mocht je dat eigenlijk nauwelijks een veld noemen. Het leek meer op een kruising tussen een savanne, parkeerplaats en het strand van Scheveningen tijdens een hittegolf. De bal stuiterde alle kanten op behalve de goede. Maar goed, heerlijk weer, zonnebrandfactor 30 en gewoon lekker voetballen — daar teken je voor.
Met versterking van Corina en Kim van de vrijdagdames had VR1 eindelijk weer eens een bank voller dan de gemiddelde wachtrij bij de friettent op zaterdagmiddag. En dat bleek geen overbodige luxe, want op deze Afrikaanse steppe moest flink gewisseld worden om de kuiten heel te houden.
Na vorige week was er één duidelijke afspraak gemaakt: géén dramatisch openingskwartier meer. Dat plan hield ongeveer net zo lang stand als een ijsje in de zon. Sparta Nijkerk schoot namelijk uit de startblokken alsof er gratis bitterballen in het strafschopgebied lagen en binnen 14 minuten stond er doodleuk 0-3 op het scorebord. Het beruchte “geel/blauwe kwartiertje” was weer in volle glorie aanwezig.
Maar VR1 liet de koppies niet hangen. Er werd gevochten voor elke meter droge graspol die nog overeind stond. Niet veel later zette Maud een heerlijke aanval op, gaf de bal strak voor en stond Sanne precies waar een spits hoort te staan: op de plek waar de bal toevallig terechtkomt. De goal zorgde nog even voor discussie. Was het een eigen doelpunt? Was het Sanne? Was het een verdwaalde mol? Gelukkig doken later op de avond de VAR-beelden van “Studio Sport Amateur Editie” op en daaruit bleek dat Sanne de bal als laatste raakte. Officieel dus haar tweede van het seizoen. De champagne kan koud. 🍾
Met de 1-3 leek er weer hoop te ontstaan. VR1 begon zelfs best aardig te voetballen. Maar nog terwijl sommige speelsters hun doelpuntviering aan het afronden waren, lag de 1-4 er alweer in. Blijkbaar stond de focus nog even op de groepsfoto voor Instagram.
Vanaf het veld klonk direct de legendarische uitspraak:
“Er is nog niks aan de hand!”
En eerlijk is eerlijk: ergens voelde dat ook zo. Want Barneveld voetbalde inmiddels gewoon prima mee. In minuut 33 slingerde Romy S na een sterke actie de bal voor en daar dook Maud op als een spits die net een seizoen lang opgesloten had gezeten zonder doelpunt. BAM! 2-4! Haar eerste van het seizoen was eindelijk een feit. Het feest bleef nog net iets kleiner dan bij een WK-finale, maar alleen omdat de speakerinstallatie ontbrak.
In de rust bleef de tactiek simpel: doorgaan, druk zetten en hopen dat Sparta spontaan moe zou worden van de hitte. Dat leek even te gebeuren toen Sparta een gele kaart kreeg en tien minuten met een speelster minder verder moest. Iedereen dacht: nu gaat het gebeuren!
Nou… nee dus.
Waar VR1 kansen kreeg, scoorde Sparta doodleuk twee keer met een vrouw minder. Dat voelde een beetje alsof je tijdens een powerplay zelf drie tegengoals krijgt bij ijshockey. De nekslag was daar en ondanks alle inzet wilde de bal er niet meer in. In de slotfase viel ook nog de 2-7, waardoor de uitslag uiteindelijk geflatteerd hoog uitviel.
Maar zoals altijd bij VR1 eindigde de middag gelukkig niet in mineur. Sparta had namelijk op social media gezien dat er vorige week buikgeschoven werd na afloop en dacht: dat willen wij ook! Dus werden de mat, tuinslang en Dreft tevoorschijn gehaald en veranderde veld 2 spontaan in zwembad De Veluwe. Speelsters gleden alle kanten op alsof ze auditie deden voor Holiday on Ice. Een nieuwe traditie lijkt geboren: de buikschuif-cooling-down. 💦😂
Volgende week reist VR1 af naar Otterlo VR1. De heenwedstrijd eindigde in 2-2, dus alle ingrediënten voor weer een heerlijke chaoswedstrijd zijn aanwezig.
Doelpuntenmakers:
⚽ Sanne
⚽ Maud